Festivalul de Teatru

FESTIVALUL DE TEATRU “JEAN MONNET” -2012

etapa a III-a municipală

Afisul festivalului       Citiţi mai multe aici

FESTIVALUL DE TEATRU “JEAN MONNET” -2011

etapa a II-a municipală

Festivalul de Teatru “Jean Monnet” s-a desfăşurat în zilele de 26 şi 27 martie 2011, reunind mai multe trupe de elevi atât din şcoala gazdă, cât şi din unităţi şcolare precum Şcoala Superioară Comercială N. Kretzulescu, Şcoala nr. 175 Sf. Nicolae,  Şcoala nr. 135 „Ştefan Cel Mare”,  Colegiul Naţional Ion Neculce, Colegiul Naţional Elena Cuza.
Cu o tradiţie de zece ani la nivel local, un adevărat reper în cadrul manifestărilor desfăşurate în şcoală, festivalul a ajuns la a doua ediţie în care prilejuieşte elevilor şi profesorilor din municipiul Bucureşti un schimb de experienţă plăcut şi interesant prin reprezentaţiile dramatice dublate de expoziţii cu afişele şi programele pieselor.
Deşi festivalul are în esenţă structura unui concurs, accentul este pus mai ales pe calitatea actului artistic şi pe descoperirea resurselor creative ale elevilor. Implicarea acestora a fost recompensată cu premii acordate pentru rol feminin principal, rol masculin principal, rol feminin secundar, rol masculin secundar, echipă, dar şi pentru costume, afiş, program, coloana sonoră, pentru fiecare secţiune, gimnaziu şi liceu.
Şi anul acesta, juriul, alcătuit din actori şi din alte personalităţi culturale, a  acordat distincţii speciale pentru popularitate, pentru  monolog, pentru originalitate, pentru spontaneitate şi pentru dificultatea rolului.
S-au remarcat elevii de la Şcoala nr. 135 „Ştefan Cel Mare”, piesa lor bazată pe un colaj din I.L.Caragiale le-a adus  premii de excelenţă pentru interpretare masculină şi feminină, dar şi premiul pentru cel mai bun actor al festivalului.
Însă  mult râvnitul trofeu a mers la echipa Trupa fără nume de la  Colegiul Naţional Iulia Hasdeucu spectacolul Flecărelile femeilor de Carlo Goldoni.
Echipa organizatoare a observat cu bucurie că unele trupe precum LovArt de la  Liceul Teoretic Eugen Lovinescu, care au debutat anterior pe scena Festivalului de Teatru “Jean Monnet”,  au revenit anul acesta.

FESTIVALUL DE TEATRU “JEAN MONNET” -EDITIA 2010

La acest eveniment au participat:
-Şcoala nr. 135 “Ştefan cel Mare”
-Colegiul Naţional “Tudor Vianu”
-Colegiul Naţional “I.L.Caragiale”
-Colegiul Naţional “Mihai Eminescu”
-Colegiul Naţional “Aurel Vlaicu”
-Liceul Teoretic “Eugen Lovinescu”
-Şcoala Centrală
-Colegiul Tehnic de Aeronautică “Henri Coandă”
-Colegiul Tehnic Media
-Liceul Teoretic “Jean Monnet”

Le mulţumim tuturor participanţilor şi îi felicităm pe câştigători!

TEATRUL CA MODALITATE ALTERNATIVA DE EVALUARE A ELEVILOR DIN GIMNAZIU SI LICEU

AUTORI:
PROF.NICOLETA IONESCU
PROF.DIANA RADUCANU

Initiat in 1999 si desfasurat pana in prezent in cinci editii successive, in preajma sarbatorilor de iarna, Festivalul de Teatru “Jean Monnet” a devenit un punct de reper de maxim interes in planul managerial al catedrei de limba si literatura romana si in viata culturala a liceului cu acelasi nume.

Ideea acestui festival a pornit din dorinta de a diversifica activitatea didactica traditionala prin aplicarea unor modalitati alternative, mai flexibile, ,ai nuantate si, de ce nu, mai atractive, prin care sa se poata acoperi o arie cat mai larga de obiective generale si specifice ale acestui obiect de studiu si prin care sa se adanceasca aspectul practic, participativ al invatarii.

Desi a pornit ca un experiment, acest festival a fost primit cu un entuziasm atat de mare din partea elevilor si a cadrelor didactice si cu o implicare afectiva atat de puternica, incat amploarea sa a crescut an de an, devenind o manifestare complexa, ce raspunde aspiratiilor profunde ale elevilor si aduce satisfactii pe masura. Proiectat pe fundalul unui reviriment general al activitatii teatrale romanesti, acest eveniment incearca sa se inscrie pe aceasta directie, a reintoarcerii spre valori.

In cele trei parti in care este structurata, prezenta lucrare trateaza:
I-obiectivele urmarite prin oranizarea si desfasurarea festivalului
II-etapele si modalitatile de lucru
III-valorificarea rezultatelor

I-OBIECTIVELE

Nu constituie o noutate, si o realitate trista ca, in epoca pe care o traversam, fuga de lectura a elevilor a devenit un fenomen, ca si refugierea lor in activitatile facile si de multe ori nocive si cronofage, cum sunt jocurile pe computer sau programele tv unde nonvaloarea e promovata ca standard de comportament si de aspiratii.

Nevoia de redescoperire a lecturii si a adevaratelor valori artistice si morale a fost unul dintre principalele obiective urmarite si realizate prin aceasta activitate. Daca la primele editii cele mai multe echipe au pus in scena texte propuse de profesori, incepand chiar de la a doua editie, elevii au venit cu propuneri de texte dramatice descoperite si citite de ei, atat din biblioteca personala cat si din cea a scolii. Aria textelor s-a extins de la cele din literatura romana la cele din literatura universala si de la cele traditionale la cele moderne. Astfel, de la teatrul lui Vasile Alecsandri si Ion Luca Caragiale, elevii au traversat spatiul literar universal pana la Eugen Ionesco, Matei Visiniec, Dumitru Solomon, dar si Schakespeare, Cehov, Goldoni, O’Neill, astfel incat, in cei cinci ani au fost aprofundate si interpretate peste o suta de texte dramatice.

Dezvoltarea creativitatii elevilor a constituit un alt obiectiv propus si realizat pe deplin. Orice punere in scena presupune un act de creatie, iar echipele de elevi si-au manifestat aceasta latura a personalitatii prin viziunea regizorala (la clasele de liceu, in general, dar si la unele clase de gimnaziu, regizorul a fost elev), prin interpretarea originala a rolurilor, prin crearea decorurilor, a costumelor, a fondului muzical. O serie de echipe au adus interpretari inedite ale unor texte traditionale prin montaje si colaje de texte ale aceluiasi autor sau ale unor autori diferiti. A fost simulata si creatia originala, jucandu-se piese scrise chiar de elevi in diversele grile de lectura(comica, parodica, lirica etc).

Interdisciplinarea a fost inca unul dintre aspectele urmarite. Au fost realizate afise si programe de spectacol care au urmarit imbinarea textului cu imaginea, cu arta decorativa etc. Ilustratia muzicala a spectacolelor a creat legatura cu arta sunetelor, elevii fiind indrumati si de profesorii de specialitate. In ultimile editii ale festivalului s-au implicat si catedrele de limbi straine, elevii prezentand spectacole in limba franceza si engleza, si chiar profesori din alte catedre: arte plastice, tehnologie, istorie, matematica.

Dezvoltarea complexa a personalitatii elevilor . Lucrul in echipa, metoda didactica atat de greu de realizat in cadrul unei ore de studiu, le-a dat elevilor posibilitatea de a-si dezvolta o serie de calitati precum: spiritul de initiativa, capacitatea de comunicare , dar si responsabilitatea, respectul fata de ceilalti, autocontrolul, calitatile de lider ale unora, seriozitatea in rezolvarea sarecinilor. Astfel , elevii care la activitatea curenta nu se remarcau prin rezultate deosebite, si-au gasit un cadru de afirmare generos, unii dintre ei surprizand prin talent, ingeniozitate , pasiune.

Un alt proces derivat de aici a fost crestera coeziunii colectivelor de elevi , atat la nivelul claselor cat si la nivelul scolii. Cei care s-au remarcat au devenit pentru elevii liceului adevarate personalitati, indragite, admirate si asteptate an de an cu noi creatii. S-au imprietenit elevi de la clase diferite, lucrand si in echipe complexe.

Desfasurarea festivalului s-a corelat si cu formarea unei conduite civilizate . Indrumati de organizatori, elevii au deprins respectul fata de actul artistic si modul corect de comportare intr-o sala de spectacol (intrarea si iesirea civilizata, pastrarea linistii, aplauzele).

Stabilirea unei legaturi functionale cu comunitatea a fost alt obiectiv al acestui eveniment. El a fost popularizat in randul elevilor parintilor, dar si al unor foruri si institutii care s-au implicat activ in realizarea unei actiuni de calitate. Este vorba despre I.S.M.B, C.C.D, edituri, dar si actori de renume, precum si Televiziunea Romana si reprezentanti ai diferitelor ziare si reviste.

Alaturi de aceste obiective cu u grad mai mare de generealitate, au fost atinse si obiectivele specifice limbii si literaturii comane, ca obiect de studiu: dezvoltarea exprimarii orale, prin deprinderea de a vorbi tare, clar, cu intonatie, folosirea adecvata a mimicii si gesticii (mijloace nonverbale si paraverbale), dezvoltarea vocabularului activ, a tehnicilor de comunicare orala, aplicarea in practica a notiunilor teoretice (scena, act, personaj, indicatii regizorale, etc.), intelegerea folosirii registrelor lingvistice, a surselor comicului, etc.

Prin complexitatea acestei manifestari artistice s-au putut atinge, intr-un mod integrator, obiective din toate cele trei domenii majore: cognitiv (cunoasterea operelor dramatice, a tehnicilor si modalitatilor specifice, intelegerea, adaptarea si interretarea continuturilor); afective (prin implicarea in selectarea textelor conform preferintelor, formarea gustului estetic, viziunea personala, aprecierea de catre public a spectacolelor, interiorizarea valorilor culturale ale operelor dramatice); motorii (gandirea miscarii scenice, coordonarea derularii jocului actoricesc in spatiul scenic, respectarea ritmului spectacolului).

II. ETAPELE ORGANIZARII CONCURSULUI

Octombrie

1. Stabilirea membrilor echipei de organizare:

- 2 profesori;
- 3-5 elevi din clasele de liceu.

2. Discutarea problemelor organizatorice si distribuirea responasbililor:

- Stabilirea conditiilor de participare (vezi anexa) prezentate intr-un pliant cu un mesaj clar, concis si direct.

Observatii:

S-a avut in vedere posibilitatea de a participa a elevilor atat de gimnaziu cat si de liceu, impunandu-se limite de timp pentru fiecare echipa/actor (10-20 minute pentru gimnaziu, 15-30 minute pentru liceu);
Repertoriul a permis alegerea textelor atat din literatura romana cat si din cea universala si chiar creatii proprii;
A fost stabilit termenul de inscriere (6-10 Decembrie);
Printre conditiile de inscriere a fost mentionata si cea ca fiecae echipa sa creeze un afis si un program de prezentare.

- Popularizarea conditiilor de participare prin distribuirea in liceu a unui pliant. Stabilirea componentei pieselor din dosarul logistic (vezi anexa).
• Fisa de inscriere a concurentilor.
• Programul zilei de concurs.
• Textul invitatiilor.
• Diploma fîecarei editii a festivalului.
Noiembrie
3. Organizarea echipelor participante.
• Popularizarea conditiilor de participare in randul profesorilor care vor deveni coordonatori de echipe.
• Identificarea textelor ce urmeaza a fî puse in scena prin lecturi si discutii profesori-elevi
• Crearea scenariului, stabilirea regizorului, directorul muzical, etc.
• Impartirea rolurilor.
• Stabilirea realizatorului afîsului si al pliantului.
• Organizarea repetitiilor.
” Crearea costumelor, decomrilor, fondurilor muzicale.

4. Ultimii pasi ai echipei organizatorice:
- Trimiterea invitatiilor.
- Inscrierea echipelor.
- Stabilirea orelor de intrare in concursa fiecarei echipe, a programului de divertisment din pauza concursului (actori invitati din alte licee, micro- recitaluri folk-pop, dansuri sportive, etc.) si afîsarea lor.
- Contractarea sponsorilor (in general edituri pentru cartile oferite ca premii, firme de catering pentru asigurarea protocolului pentru juriu, parinti, comitetul de parinti al scolii pentru realizarea trofeului Festivalului, a banerului cu inscriptia “Festivalul de Teatru Jean Monnet”).
” Editurilor li s-a oferit posibilitatea de a organiza un stand cu vanzare de carte in ziua Festivalului.
- Realizarea mapei juriului.
• Regulamentul dejurizare.
• Fise de jurizare pentru concursurile de teatru, afise, programe.
- Contractarea membrilor juriului (1-2 actori si anume:Claudiu Bleont, Eugenia Barbu, 2 profesori, 2 fosti elevi ai liceului, un elev de liceu).
- Proiectarea altor activitati cu caracter cultural ce se pot dasfasura in paralel cu Festivalul (expozitie de pictura, de icoane pe sticla, de castele medievale, de machete, etc.).
- Realizarea expozitiei de afise.
- Instruirea prezentatorilor (elevi de liceu care au realizat scurte fise de prezentare a actorilor din fiecare echipa prin contractarea lor directa).

5. Ziua concursului.
• Festivitatea de deschidere (alocutiunea doamnei director; prezentarea juriului si a invitatilor speciali: inspectori, membri ai CCD, reprezentanti ai primariei, membri ai comitetului de parinti).
• Prima parte a concursului (echipele de gimnaziu).
• Pauza de pranz.
• A doua parte a concursului (echipele de liceu).
• Deliberareajuriului.
• Premierea participantilor
Observatii:
Pe fisele din mapele de jurizare, membrii juriului au putut acorda puncte pentru calitatea reprezentatiilor si au putut acorda puncte pentru calitatea reprezentatiilor si au putut semnala actorii, costumele, ilustratiile muzicale, regiile, scenariile care s-au remarcat, toate acestea fiind premiate atat la gimnaziu cat si la liceu. La fiecare editie au fost acordate premii speciale (ex. pentru interpretare intr-o limba straina, pentru originalitate, pentru popularitate, etc.), precum si MARELE PREMIU fie unei echipe, fie unui actor care a primit trofeul Festivalului si care este cel mai ravnit premiu Elevii premiati au fost recompensati cu diplome si carti oferite de sponsori.

III. VALORIFICAREA REZULTATELOR

Odata inchise portile Festivalului de Teatru “Jean Monnet”, pentru toti cei implicati m aceasta complexa si plina de insufletire activitate, s-au deschis de fapt alte porti; rezultatele au fost valorificate pe diverse trepte. La nivelul fiecarui elev participant, afisul, programul, fotografiile, premiile si diplomele, trofeul, atasate la portofoliul sau de limba romana sau pur si simple pastrate acasa , constituie puncte de reper incontestabile ale realizarilor sale in cadrul
scolii reprezinta constientizarea si concretizarea capacitatilor sale personale, si, de ce nu, o piatra de temelie intr-o viitoare cariera.

In acest sens, continuand dmmul inceput in scoala, multi elevi s-au inscris la cluburi extrascolare de teatru avand posibilitatea sa lucreze cu profesionisti. Au fost elevi care dupa clasa a VIII-a s-au inscris la Liceul Dinu Lipatti sectia teatru, sau care intentioneaza sa urmeze Academia de Teatru si Film (Sota Andrei). La nivelul scolii rezultatele festivalului de teatru au avut ecou in revista scolii “Alpha”, prin cronici de festival, interviuri, cu actorii invitati, interviuri cu elevii participanti. In cadrul activitatilor programate cu ocazia Zilei Liceului, s-au reluat unele
reprezentatii care s-au bucurat de un real succes si de data aceasta, dar si la serbarile claselor.
In Martie 2003 doamnele profesoare Raducanu D. si Tanase E. Au sustinut o lectie deschisa la nivel de sector cu tema “Aspecte ale valorificarii textului dramatic la clasele de liceu” in care baza materialului didactic a sustinut-o proiectarea secventelor filmate ale uneia dintre piesele regizate si interpretate de copii, ca punct de plecare al realizarii cronicii dramatice (“In cautarea sensului pierdut”, lon Baiesu), lectie deosebit de apreciata pentru calitate si originalitate. Cu ocazia organizarii Targului Ofertei Educationale ale liceelor din capitala la Palatul Copiilor, filmul de prezentare a liceului “Jean Monnet”, a fost realizat de unul dintre elevii premiati in cadrul festivalului ca regizor, au fost prezente an de an echipe de teatru care au sustinut programul artistic al scolii in zilele alocate Cele mai importante realizari raman insa acelea legate de calificarea si participarea unor echipe de elevi la festivalurile de teatru scolar organizate la nivel de municipiu si national. Astfel, in ultimii patru ani, Liceul Jean Monnet a participat in mod constant cu 2-4 echipe la Festivalul de Teatru pentru elevi “George Constantin” organizat de Fundatia G. Constantin impreuna cu Casa Corpului Didactic, unde au obtinut an de an premii si mentiuni. Alte festivaluri la care au participat sunt: cel organizat de Teatrul de Comedie, “Jos Palaria !”, initiat de actoml G. Mihaita; Festivalul Licart si Serbarile Adolescentei. Palmaresul elevilor liceului este bogat dar, dincolo de premii, elevii au avut ocazia si bucuria de a primi indmmari ai aprecieri, extrem de folositoare, de la mari actori, cum ar fi: Mihai Constantin, Tamara Bucuceanu, A. Pintea, G. Mihaita, V. Rebenciuc.

Dea lungul celor cinci ani, elevilor li s-au deschis portile televiziunii, ei fiind invitati sa participe la emisiuni TV (Ora fara catalog). Drumul festivalului continua si, daca elevii nostri vor pasi de acum mai des pragul salilor de teatru, constituind un public mai receptiv, mai avizat, cu un sima superior al valorilor, inseamna ca macar o parte din munca noastra nu a fost in zadar.

IV. IMPRESII ALE PARTICIPANTILOR

Bogdan Serban – clasa a XI-a E, actor, castigator al Marelui Premiu:
“Participarea la Festivalul de Teatru a fost o provocare pentru mine ca actor, dar, in mod special, mi-a facut placere sa joc alaturi de elevi din alte clase cu piese foarte bune.”

Horia Duca si Vlad Maghiari – clasa a XI-a B, autori, regizori si actori:
“Sase sute de secunde numai ale noastre.
Festivalul de Teatru ‘Jean Monnet’, editia 2003, a reprezentat pentru noi un prilej pentru confirmarea valorii. Piesa noastra, intitulata “Pentru trup si suflet”, s-a nascut cu aproape sase luni inainte, iar pentru realizarea ei am depus un efort considerabil.
La editiile precedente ale festivalului ne doream nespus de mult sa urcam pe scena si sa luam premii. Ambitia si pasiunea ne-au indrumat de la spate si ne-au dezvaluit adevarata importanta a concursului. Premiile erau deja de domeniul trecutului.
Spre deosebire de alte piese, in care vulgaritatea si plagiatul tineau loc de piesa, noi am vrut sa avem ceva numai al nostru, ceva ce ne caracterizeaza si ne uneste in acelasi timp.
Am refuzat sa credem ca poti fura scene si le poti transpune fara nici un pic de retinere pe o scena de teatru.
Va vine sa credeti? Sase luni concentrate in 10 minute.
Am fost 5 actori. Am avut 5 melodii pe “coloana sonora” a piesei, si… surpriza! Am castigat 5 premii.”

Andrei Sota – clasa a XI-a E, regizor:
“Consider ca participarea noastra la festival a fost o ocazie binevenita de a ne exprima in acest sens.”